انتخابات ما بعد دستور 2011 وامتحان الاختيار الديمقراطي بالمغرب

حسـن الحارس
الخميس, مارس 31, 2022 - 16:30
انتخابات ما بعد دستور 2011 وامتحان الاختيار الديمقراطي بالمغرب
المرفقالحجم
PDF icon ntkhbt_mbd_dstwr_2011_wmthn_lkhtyr_ldymqrty_blmgrb.pdf733.4 كيلوبايت

انتخابات ما بعد دستور 2011 وامتحان الاختيار الديمقراطي بالمغرب
Post-constitution elections 2011 and the democratic choice exam in Morocco

حسـن الحارس

دكتوراه في القانون العام والعلوم السياسية جامعة الحسن الأول، سطات، المغرب.

نائب برلماني لولايتين متتاليتين (2011-2016) (2016-2021)

ملخص

مما لا شك فيه أن الانتخابات في التجارب الديمقراطية تعتبر محطة يمتحن فيها أداء الأحزاب السياسية، كل من موقعه إن كانت في التدبير من خلال إنجاز برامجها والوفاء بوعودها، وإن كانت في موقع المعارضة من خلال قوتها الاقتراحية ومعارضتها البناءة للحكومة. على أساس أن هذا الأداء يجعل المتتبعين يتوقعون نتائج الاستحقاقات بنسبة كبيرة. ما وقع في المغرب في استحقاقات 2021 كان مفاجئا للجميع بحيث أن الحزب الذي قاد تجربة ما بعد دستور 2011 والذي حقق مع حلفاءه إنجازات كثيرة حصل على المراتب الأخيرة.

 يتناول هذا المقال تطور نتائج مختلف الاستحقاقات الانتخابية بالمغرب في ظل الدستور الجديد قبل وبعد العشرية الأولى على دخوله حيز التنفيذ. ودور مختلف المؤسسات والهيئات المعنية بالانتخابات فيها، ويرصد أهم التحولات وآثار ذلك على الاختيار الديمقراطي بالمغرب الذي اختاره كثابت من ثوابت الأمة.

كلمات مفاتيح: الانتخابات؛ الاستحقاقات التشريعية؛ الاستحقاقات الجماعية؛ دستور 2011؛ الاختيار الديمقراطي.

Abstract :

There is no doubt that the elections in democratic experiences are considered a station in which the performance of political parties is tested, whether they are in the management by implementing their programs and fulfilling their promises, or if they are in the position of the opposition through their suggestive power and constructive opposition to the government. On the basis that this performance makes the trackers expect the results of benefits by a large percentage. What happened in Morocco in the 2021 entitlements was surprising to everyone, as the party that led the post-2011 constitution experience, and which achieved many achievements with its allies, achieved the last ranks.

This article deals with the evolution of the results of the various electoral benefits in Morocco under the new constitution, before and after the first decade of its entry into force. And the role of the various institutions and bodies concerned with elections in it, and it monitors the most important transformations and their effects on the democratic choice in Morocco, which is chosen as one of the nation’s constants.

Keywords:The election; legislative entitlements; group benefits; 2011 constitution; Democratic choice.

التعليقات

أضف تعليقك